onsdag 2 mars 2022

Dag 23

 Hotellfrukost i all ära, men på Skaidi hotell var den inte alltför avancerad med tre skivor vitt bröd, pålägg, juice och kaffe.

Jag packar mig iväg efter att ha gått igenom vår hitskickade matdepå. Vissa delar tar Rickard med hem medan andra tas med. 

Enligt receptionisten hade väderprognosen lovat hård vind på fjället med blötsnö och +2°C. Jag granskade min planerade rutt och justerade den för att undvika onödiga klättringar på högre höjder. Därför startade dagen med en ca 5 km promenad med pulkan längs E6:an mot Olderfjord och undvek en onödigt besvärlig start, därefter vek jag av i en mer nordlig riktning. 

Genom ett lågt molntäcke lyckades jag för första gången se havet i Porsangerfjorden! Det är en första bekräftelsen på att jag i allafall närmar mig vägs ände. På eftermiddagen, efter ytterligare ca 13 km korsade jag även Russelvdalen som är något av en sydlig gräns för Porsangerhalvöya. 

Vid Russelvsdalen lyckades jag hitta skoterleden som går upp på fjället med lite flax. Den norska skoterlederna som är finns på kartorna är inritade med varierad precision. Ofta mer godtyckligt än exakt.

Jag följer leden upp till Garjilluobbal, där ledmarkeringarna verkar tagit slut. Slår läger efter 24,9 km.