fredag 11 mars 2022

Dag 33

 Jag går ett eget spår längs Kolvatnet och ner mot Elenkoja och träffar på ett par från Ålesund som har sovit över där. Han hade gått både Norge på langs och Finland på langs. De berättade att det hade kört flera skotrar ner längs Ellenvatnet och medan vi pratade kom ytterligare ett par. Frågan var bara om de gick mot Gränseparvasshytta eller i riktning mot Treriksröset.

Skoterspåren gör en rejäl sväng ut på sjön och jag misstänkte att de skulle dra åt fel håll för min del, men väl vid Ellensundet viker de in i rätt riktning för min del. Först när spåret går längst in i viken tar jag av och följer ett öppet myrstråk i riktning mot finsk-norska gränsen. Jag viker av för tidigt, hittar en gammalt skoterspår som jag följer som går lite hit och dit. Det känns som jag svänger runt och att jag aldrig kommer fram till gränsen. Efter alldeles för mycket strul och fel vägval hittar jag till sist stängslet som bildar gräns. På finska sidan går ett nysladdat skoterspår, på norska sidan ingenting. Jag bökar mig fram och försöker hitta en övergång. Staketet är alldeles för högt och välbyggt. Det slutar med att jag packar ur pulkan och kastar över utrustningen del för del. Klättrar över själv. Det blir inget normal gränsövergång utan ett något mindre vanligt "gränsöverkast" istället.

Här var det skillnad på spårunderhåll! Nysladdade spår hela vägen fram till Treriksröset.

Här möts inte bara Norge, Finland och Ryssland. Här möts även tre olika tidszoner.

Några överträdelser är inte att tänka på. Det finns exempel både på att folk har fått böter när de hoppat över och rundat själva röset på ryska  sidan, eller gått in i den gränszon som finns på finska sidan. Bäst att hålla sig på spåret.

Treriksröset utgör även den tredje och sista geografiska punkten på min långtur. 

Jag åker tillbaka efter spåret som följer gränsen för skyddszonen. Följer den till jag kommer förbi en gammal nedlagd finsk militäranläggning. Slår upp tältet vid sjökanten. Ser att det trycker upp vatten och måste flytta upp det i skogen där det är djupsnö stället. Onödigt bökande när man är trött. Bara att försöka behålla tålamodet och göra en sak i taget.

Dagens etapp blir 24,6 km.

Ellenkojan

Gränsöverkast

Finska skoterspår

Här ska man tydligen inte passera

Treriksröset Norge-Finland-Ryssland

Checkpoint nr 3 på turen