söndag 20 mars 2022

Dag 43 (Hetta)

Det blev en kort anmarsch in till Hetta idag på ca 11,5 km. Vädret är forsatt varmt med flera plusgrader och en delvis frisk vind. Igår när jag skulle slå läger hade det samlats en vattenpöl i pulkan av den snö som lagt sig i pulkan och sedan smält. Snöns bärighet påverkas också och det är bara att följa gamla spår men även på skoterleden börjar spåren att delvis luckras upp. 
Jag hade en bild av att Hetta skulle vara en ort där alla skulle köra skoter kors och tvärs. Tänk vad fel man kan ha! När jag väl kom ut på Ounasjärvi ser jag skidåkare i strida strömmar efter isen. Här finns nykörda skidspår och säker ett femtiotal skidåkare ute och åker. På samma sträcka möter jag två skotrar.
Jag installerar mig på hotellet Jussan Tupa som ligger centralt, mittemot K-market. I garaget får jag torka upp min utrustning. Bara att se till så att jag inte glömmer något imorgon.