söndag 6 mars 2022

Dag 29 (Hurtigruten)

 Idag är det båtfärd med Hurtigruten som gäller. Från Honningsvåg till Kirkenes, dit jag anländer i morgon vid 09.00. 

Pulkan packades lite annorlunda för att bli så kompakt som möjligt. Luftmadrassen i beddingen tömdes och veks ihop, tältstängerna delades i tre delar för att inte sticka ut utanför pulkan och både stavar, skidskor och spade packades in i pulkabagen.

Imorgon behöver jag komplettera med bensin och superlim. Jag upptäckte att metallbygeln i en av skidskorna glappade. Inte kul om den skulle lossna från skon mitt ute i ingenstans. 

Hurtigruten är en ytterst internationell begivelse. Huvudspråket är troligen tyska, eventuellt franska eller möjligen engelska. Norska är minoritetsspråk på båten. När jag skulle äta middagen fick jag en fransk/tysk meny. Inte så lätt att veta vad man beställer när man varken är exceptionellt språkkunnig eller berest i övrigt. Det gick bättre när servitören kom in och bytte ut menyn till en på "äkta"  nynorska.