tisdag 8 mars 2022

Dag 31

 Det har blåst lite mer i natt men lagom till morgonen avtar vinden. 

Jag fortsätter längs FL-1200 spåret. Spåret följer naturliga terrängstrukturer och orienteringen utgörs egentligen bara av att kolla med GPSen så att jag inte gör några onödiga avstickare. 

Innan Radjåive viker jag av spåret och rundar berget på dess östra sida. Det blir både kortare och mindre kuperat. Vid Finska gränsen kommer jag på FL-spåret igen. Här dyker också Tryggve upp med skoter och kälke. Han har flera stugor och kåtor i Pasviksdalen och ett vedskifte på tillräckligt långt avstånd från stugorna för att få tillstånd att köra skoter emellan. 

I det här området är snarare tallen än björken som går högst upp mot kalfjället och bildar en ytterst diffus trädgräns. När jag viker ner från Radjåive och följer gränsen mellan Norge och Finland vilket även FL-spåret följer kommer kan först ner i en gles och förhållandevis klen tallskog som ser ganska trivial ut. Väl vid Vestkoja har tallskogen tätnat något, men den är fortfarande gles. 

Vestkojan var inte i det skick som jag hade hoppats så jag fortsätter. Lerkavannkojan ligger ytterligare 10 km bort. Starx före 16 når jag fram till kojan, rejält trött och med begynnande energibrist. Lerkevannskojan var till skilland mot Vestkoja över förväntan

Det blir totalt 31,9 km idag, trots ett ganska kärvt före. 



Gles och diffus trädgräns med tall

Tryggve

Vestkoja

Lerkevannskoja

I Lars Monsens fotspår......