lördag 19 mars 2022

Dag 42

 

Trots att jag befinner mig i låglandet blåser det rejält även här. Ibland tar vindbyarna tag i en och försöker få en ur balans. Jag råkade tappa en vante när jag skulle dricka och på några sekunder var den 80 meter längre bort. Till min hjälp fanns där ett vänlig björkris som satte stopp på vantens framfart, annars hade den varit ett minne blott.

Jag har riktningen iställd mot Enontekiö/Hetta och inte minst Ounastunturi som syns mot horisonten. Skoterspåren vill något annat. Vilket av dem jag än följer ser det lovande ut från början men sedan händer det något. Antingen viker det sakta av något åt söder eller så gör det bara en loop och återvänder i samma spår som det kommit. Hur det än blir så kommer jag slutligen ut där Käkkälöjoki korsar vägen ca 5 km söder om Vuontisjärvi där jag hade hoppas på att komma fram. Det blir att "nöta" med pulka och skidor efter vägkanten upp till byn. Härifrån är det skoterled hela vägen via Hetta till svenska sidan. Jag har åkt hela dagen och det ser fortfarande inte ut som jag har närmat mig Ounastunturi.

Jag slår läger efter 32 km. Det innebär att det är ca 15 km kvar till Hetta där jag kommer att göra nästa anhalt imorgon för både tvagning och inköp.

Heter det Enontekiö eller Hetta?

Det är tydligen så att kommunen heter Enontekiö och tätorten heter Hetta.