fredag 4 mars 2022

Dag 27

 Det är inte alltid som det går som man vill.

Jag river tältet och fortsätter in i Kobholdalen. En brant klättring och tvärt dålig sikt. Jag väntar några minuter och det blir en lucka. Flatljus i den här branta terrängen är inte kul. Jag tar mig an nästa backe som är än brantare. Klättrar utan skidor med en tung pulka bakom. Jag tar 10 meter, vilar, tar ytterligare 10 meter osv. Tillsist kommer jag upp på en smal ås med branta och isiga sluttningar på båda sidor. Till höger en bäckravin med hängdrivor. Längre fram ytterligare två höjder där jag inte vet hur baksidan ser ut. DET HÄR KÄNNS INTE SÄKERT!

Jag värderar situationen och väljer att vända tillbaka. Tillbaka till Kobholet och vägen. 

Jag bokar en taxi till Honningsvåg.


Under tiden har en reviderad färdplan tagit form. Jag ligger redan efter i ruttschemat och behöver göra justeringar för att hinna hem innan påsk. 

Nordkapp måste bara besökas, utan tvivel när man är så här nära. Det får bli med buss imorgon och inte med skidor och pulka.

Jag bokar även resan med Hurtigrutten, inte till Kjöllefjord......utan till KIRKENES!

Det finns inga fasta regler att förhålla sig till i det här fallet. 

Det ser ut att bli en långtur som går Abisko- Nordkapp och tillbaka Kirkenes-Abisko. Det innebär en förkortning på ca 200 km, men jag får se Varangerfjorden istället, passera Vadsö och Vardö. Från Kirkenes blir det istället raka vägen mot Övre Pasvik. 

Så får det bli. 

Tills annat kommer i min väg........